Memóriafejlesztés, hogy mindig a toppon legyél!

Veled is biztos előfordult már, hogy átkoztad magad, mert elfelejtettél valamit. Bizony, a gyenge memória sokunk életét meg tudja keseríteni, ám jó hír, hogy mind a rövid, mind a hosszútávú memóriánkat is fejleszteni tudjuk bizonyos gyakorlatokkal és megfelelő odafigyeléssel. Ez kéz a kézben jár a koncentrációs képességünk javításával, ami valljuk be, akár tanulásról, akár munkáról van szó nagy előnyt tud jelenteni.

 

 Akkor tudunk a legjobban összpontosítani valamire, ha elérjük azt a mentális állapotot, amikor a tudatunkat csak egyetlen inger éri. Ez persze nem azt jelenti, hogy egy zárt térben kell leélnünk az életünket mindig egy bizonyos dologgal foglalkozva. A cél az ingerületeket vezető csatornák kontrolálása oly módon, hogy a fontos dolgokat felerősítsük, a feladatvégzés szempontjából haszontalanokat pedig ignoráljuk. 

 

 A következőkben olvashattok egy-két módszert, amely segíti a tudatosabb énetek előhívását!

 

1, Gyakorold a tudatod kontrolálását!

 

Napjainkban egyre népszerűbbek Európában az ázsiai származású különböző gyakorlatok, amelyek legtöbbjét szerzetesrendek menekítették évszázadokon át, hogy a ma embere is elsajátíthassa. Mindannyian hallhattunk már a jóga és a meditáció testre és lélekre gyakorolt jótékony hatásáról, azonban a letűnt kultúrák szokásainak tárháza végtelen.  Ismerkedjünk meg a tratakával, ami egy ősi, Indiából származó meditációs gyakorlat. Lényege, hogy a figyelmedet egy adott tárgyra irányítod a meditáció ideje alatt. Ez lényegében bármi lehet, de kezdésként javaslom, hogy egy gyertya lángjával gyakorolj. A módszer arra az elméletre épül, hogy a nyugodt tekintet és a nyugodt elme összefüggenek, ezáltal, ha a szemmozgásodat lelassítod, úgy a tudatod pörgése is enyhül. A gyakorlatot akkor végzed jól, ha a gondolataid nem kalandoznak el, elmédben tökéletes csend honol, a külvilág zajait is csak tompítva érzékeled.

 

2, Jógázz!

 

Nem véletlen, hogy sok elemet az ázsiai kultúrából átemeltek az európai gondolkodásba. Az összes ázsiai szerzetesrend híres arról, hogy elvonultan, a világtól távol nyugalomban élnek. Mi, akik a folytonos rohanáshoz szoktunk ügyesen átvettük a mozgásformájukat, ami nem más, mint a jóga. A jóga légzőgyakorlatokkal egybekötött lassú, statikus mozgásforma, ami számtalan jótékony hatással bír. Többek között erősíti az izmokat, serkenti a keringésirendszer munkáját, s végül, de nem utolsó sorban nagyszerűen megtanít az adott ászanákra való figyelésben.

 

3, Tanulj!

 

Mindegy, hogy mit, és mindegy, hogy mikor. A lényeg az, hogy az agyadat munkára ösztönözd. Nyilván nem nehéz belátni, hogy a folytonos gondolkodás és koncentráció segíti a memóriánk fejlődését. Ez olyan, mint az izomépítés. Az alapoktól kezdve kell felépíteni. Egy tánckoreográfia elsajátítását épp úgy meg kell jegyezni, mint az azonosságokat matematikából. Persze, mindegyiket más szituációban tudod majd kamatoztatni. 

 

4, Aludd ki magad!

 

Egy kutatók által végzett felmérés során a „tesztalanyokkal” szópárokat tanítattak meg. Ezek után két csoportra osztották őket, és amíg az első csoport filmet nézett, a második csoport körülbelül egy órán át aludt. Azok, akik aludtak azután, hogy megpróbáltak új információkat befogadni ötször jobban teljesítettek a másnap íratott teszten, mint azok, akik nem aludtak a memorizálás után. Ennek nagyon egyszerű oka van. Az agy, mint életünk valódi központja alvás közben dolgozza fel az információkat.

 

5, Bombázd magad információkkal!

 

Igaz, ez közvetlenül nem fejleszti a memóriádat, azonban sokat segít abban, hogy ne feledkezz meg bizonyos feladatokról. Minél több oldalról hallasz egy információt, annál könnyebben rögzítheted azt az agyadban. Így javasolt tanulókártyákat használni, vagy kis jegyzeteket ragasztani azokra a helyekre, amelyekre egy nap biztosan többször is ránézel. Ez lehet az íróasztalod, a tükör, vagy akár a hűtő is. Minél többször olvasod el a kis jegyzetedet, annál bizonyosabb, hogy rögzülni fog.

 

A jó memória hosszútávon rendkívül kifizetődő tud lenni. Nemcsak a napjaidat tudod könnyebben összehangolni, hanem 100%, hogy akár az iskolában, akár a munkádban nem fog kellemetlen meglepetés érni dolgozatokkal vagy akár határidőkkel kapcsolatban. 

 

A cikket Zsuppán Mercédesz írta.