A 10 legfontosabb soft skill – 1. rész

Bár rendkívül fontos a szakmai tudás, egyre inkább úgy tartják, hogy többet számítanak az úgynevezett soft skillek. De mit jelent egyáltalán ez a kifejezés és melyek a legfontosabbak? Kétrészes cikkünk első felében bemutatunk ötöt.

A soft skillek azok a személyes képességek, amelyek meghatározók a munkavállaló munkakörnyezetbe való beilleszkedésénél, illetve motiválhatóságánál. Ezek a képességek könnyen, minden különösebb erőfeszítés nélkül elsajátíthatók és nagyban hozzájárulnak a sikeres munkavégzéshez. Nehezebben mérhetők, mint a hard skillek (azaz a szakmai tudás), de egyre nagyobb súlyt kapnak a jelöltek kiválasztásánál. Lássuk, mik tartoznak a soft skillek közé.

1. Kommunikációs készség

Valószínűleg már a könyöködön jön ki, hogy ne használj olyan elcsépelt kifejezéseket, mint a “jó kommunikációs készséggel rendelkezem”, amikor az önéletrajzodat állítod össze. Ez így is van (próbálj inkább példákat felhozni, amik bizonyítják), azonban tény, hogy a megfelelő kommunikációs készség rendkívül fontos a munka világában. Ez többet jelent annál, mint hogy világosan és választékosan fogalmazol. Arra is vonatkozik, hogy oda tudj figyelni a másikra, kiválóan tudj prezentálni, valamint írásban is kitűnően ki tudd fejezni magad.

2. Szervezőképesség

A tervezés, illetve a projektek hatékony megvalósításának készsége egy rendkívül célravezető soft skill. Az összevisszaság és a hanyagság sok esetben idő-, valamint pénzpazarláshoz vezethet, így a jó szervezőképesség mindig kapóra jön. Aki rendelkezik ezzel, az képes mindenféle különösebb erőfeszítés nélkül fontossági sorrendet állítani és a határidők betartása sem okoz neki gondot.

3. Csapatmunka

Minél nagyobb vállalatnál dolgozol, annál nagyobb az esélye, hogy több csapatnak is a tagja leszel, ezért nélkülözhetetlen, hogy jó csapatjátékos legyél. Ehhez az kell, hogy saját céljaid a csapat céljai alá tudd rendelni, valamint legyen benned készség az együttműködésre és az elköteleződésre.

4. Pontosság

Senki nem szeret várni. Sem egy megbeszélésről elkéső munkatársra, sem egy jelöltre az állásinterjún, és főleg nem azokra a kollégákra, akik több millió forintot érő projektekre későn adják be munkájukat. A késés a tiszteletlenség jele, rontja a kapcsolatokat és rossz fényt vet az emberre. Emellett rengeteg felesleges stresszel és szorongással jár, amiket különben könnyedén el lehetett volna kerülni.

5. Kritikai gondolkodás

A kritikai gondolkodás készségek, illetve tudatos tettek összessége, amelyek segítségével megállapíthatjuk, hogy egy adott információ (akár nekünk szánják, akár általunk másoknak adott) őszinte-e, vagy netán manipulatív tartalmú. Az egész azon alapszik, hogy józanul ítéld meg, illetve értékeld az információt, az összes rendelkezésre álló álláspontot vedd figyelembe, végül pedig megfelelően mérlegelve hozd meg a végső döntést. Vagyis ne vegyél mindent készpénznek, amit hallasz, látsz, olvasol.

Cikkünk következő részében további öt soft skill, a szociális készségek, a kreativitás, az interperszonális kommunikáció, az alkalmazkodóképesség, valamint a barátságosság kerül terítékre.

Addig is nézz körül aktuális munkáink között, ahol megtapasztalhatod a felsorolt skillek alkalmazását is!

 

 

Meló-Diák