Tudtad, hogy a PTE garázsában egy elektromos versenyautó épül?

Meginterjúvoltuk a Sopiana-e csapatát, akik egy elektromos versenyautó építésén fáradoznak. Tavaly ilyenkor 5-en kezdték, mára közel megtízszereződött a csapat létszáma. Tanulságos beszélgetés, nem csak Forma-1 rajongóknak!

 

Kezdjük a legelején: mi ez a versenyszéria, és kik nevezhetnek?

A verseny hivatalosan Formula Student néven fut, amiben van belsőégésű, elektromos és önvezető kategória, versenyeket pedig világszerte rendeznek. A mi nevünk (Sopiana-e Motorsport) azért tartalmaz egy kötőjeles „e” betűt, mert így szerettük volna jelezni, hogy mi az elektromos kategóriában indulunk.

 

A versenysorozat azért is óriási kihívás, mivel csak diákok lehetnek egy csapat tagjai. A tervezés, a megépítés, a marketing, a pénzügyek, mind-mind egy-egy diák munkájának eredményei.

 

Fontos megemlíteni, hogy a Műszaki Karon voltak már járműépítő csapatok Sopianae Racing, vagy Sopianae Motorsport néven, a kötőjellel egy picit azt is jelezzük, hogy ez most valami egészen más.

 

Ha pedig azt szeretnétek tudni, miért az elektromos kategóriát választottuk, az nagyon sok mindenből adódott. Nagyon sok a kiemelkedően tehetséges villamosmérnök és mérnökinformatikus hallgató, illetve elektromos kategórián belül kevesebben indulnak, több a lehetőség valami nagyot alkotni. Ha pedig jól megfogjuk a dolgot, akkor akár egyenes az út az önvezető kategóriába is, de az már a jövő zenéje.

 

Mikor alakultatok?

Már 2018 februárjában megszületett az ötlet, hogy mi is szeretnénk valami hasonlót alkotni, de ekkor még nagyon félve futottunk neki a dolognak. Aztán májusban azon kaptuk magunkat, hogy már az első embereket toborozzuk és több oktató is érdeklődik a projekt iránt, innen pedig már nem volt megállás. Hivatalosan, ha lehet ilyet mondani, szeptember óta létezünk a Juhász Jenő Szakkollégium keretében.

 

Hányan voltatok az elején?

 

A legelején meglehetősen féltek az ötlettől az emberek, talán 5-en voltunk, akik nem csak a gondolattal játszadoztunk, de energiát is fektettünk bele.

 

És hányan alkotjátok most a csapatot?

Jelen pillanatban kerek 40 aktív tagunk van, és körülbelül 8-10 aktív konzulensünk.

  

Mi a fejlesztés legizgalmasabb része? 

Ha engem kérdezel, az aerodinamika, ha a hajtás csoport vezetőjét, akkor a hajtáslánc. De ha jól belegondolunk, a legizgalmasabb az, ahogy ez a sok különböző szakterület együtt dolgozik, és a számos kihívás, ami ebből adódik.

 

Mi motivál titeket? Mi a célotok?

Célokból szerencsére van bőven! Nagyon szeretnénk már az első évben kijutni külföldi versenyre is. Úgy érezzük, hatalmas motiváció lenne a csapat számára a későbbiekben, ha látják, hogy mekkora lehetőség van benne. De ami ennél is fontosabb, hogy valami olyat alkossunk, ami évekig működik majd, miután mi végeztünk. A verseny ugyanis pont erről szól, hogy évről évre kihívást nyújtson, miközben az autó és a csapat is fejlődik. Ha tíz-tizenöt év múlva is működik ez a csapat, arra méltán lehet valaki büszke.

 

Példaképek/sikerpéldák (amit nekünk is elmondtatok, hogy valaki ebből a Forma-1-be került)?

Sikerpéldának itthon talán Kling Sándor jut eszembe, ő a BME FRT csapatából jutott el egészen a Red Bullig a Forma 1-be.  De, ha személyes történetet mesélhetek, tavaly lehetőségem volt kiutazni Olaszországba a kecskeméti KEFO Motorsporttal. A Dallara cég (akik a Formula 3-tól a Formula 1-ig szállítottak már kompozit elemeket) minden csapatból elvitt egy embert gyárlátogatásra (tőlünk például az aerodinamika csoport vezetőjét). 

 

A látogatás során személyesen is találkozhattak Gian Paolo Dallarával, aki céget alapította még a hetvenes években. Az igazi meglepetés azonban csak ezután jött, ugyanis Mr. Dallara a verseny során többször is odament azokhoz a diákokhoz akik nála jártak kezet fogott velük és megkérdezte, hogy ment a napjuk a verseny során. Ha példaképet kéne mondani talán őt mondanám elsőnek. 80 év felett, a szakma tetejéről ilyen alázatot tanúsítani, egyszerűen lenyűgöző volt számomra!

 

Mikor szurkolhatunk nektek először? Élőzitek majd?

Az első igazi kihívás az idei FS East versenyen való részvétel lesz, ugyanis február elsején sikeresen teljesítettük a verseny regisztrációjául szolgáló műszaki kívzt. A rendezvény Zalaegerszegen lesz a ZalaZone járműipari tesztpályán, így akár még élőben is meg lehet nézni a versenyszámokat! 

 

Ha jól tudjuk, már saját tantárgyatok is van...

Igen, az egyik konzulens oktatónk vállalta magára azt a szerepet, hogy egy szabadon választható tantárgy keretében átadjuk azt a tudást az érdeklődőknek, amit mi felhalmozunk a projekt során. Ez több szempontból is hasznos nekünk, például azért, mert ha elég sikeres lesz, megoldja az utánpótlás kérdését: a tantárgyat hallgatók közül kerülnek majd ki a jövő csapattagjai.

 

Érdekel a Sopiana-e Motorsport sorsa? Kövesd őket a Facebookon, és lehull a lepel a kocsiról!

 

Meló-Diák