Ne csak hallgasd, értsd is, amit hallasz!

Bár sosem gondoltál rá lehet, hogy épp neked találták ki a zeneiskolát!

Szeretsz magadban énekelni, vagy ritmusra jár a lábad, ha hallasz egy kis zenét? Ezek jelei lehetnek annak, hogy muzikális jellem vagy és jó affinitásod van a zenéhez.

 

Az érdeklődés hiányának oka VS. Zeneiskola valójában

Sok diák kedvét elveszik a zenétől az általános és középiskolai ének órák. Ez nem véletlen, hiszen a zene gyakorlati oktatásához privát órákra van szükség, az elméleti ismeretek elsajátítása pedig sok-sok gyakorlást és tanulást igényel. Ha kis érdeklődést is mutatsz a zene iránt, érdemes kipróbálni a zeneiskolát, akár csak egy évre is. Nem kell megijedni, nem kisiskolásokkal kell iskolapadba ülni. A zeneiskolai felnőttképzés el van különítve a gyermekképzéstől. Bár az óraszámok intézményenként eltérőek lehetnek, többnyire, ha valaki zeneiskolai múlt nélkül beiratkozik egy évre, az magába foglal heti egy gyakorlati órát a választott hangszerből és egy elméleti szolfézs órát. A gyakorlati órák privátak, így a tanár 100%-ban egy diákra tud figyelni. Az elméleti órák (szolfézs) oktatása kiscsoportban történik, kb. 15 fős létszámmal, melynek során van hangszeres kíséret (általában pianínó) azért, hogy szemléltetés képpen bemutatásra kerülhessenek az éppen tanult hangok, hangközök, ritmusok.

 

A beiratkozást követően, nem kell tartani vérre menő tanulástól, mert az oktatók is tisztában vannak azzal, hogy egyéni érdeklődés miatt kezdte meg az illető a tanulmányait és hobbi szinten szeretné folytatni a tevékenységet.

 

Az értékes képességek, melyek elsajátíthatók

A zene tanulása időt, gyakorlást és türelmet igénylő, komplex folyamat, melynek során az ember képessé válhat leírni, olvasni és eljátszani hangokat, ritmusokat, idővel teljes műveket. Ez azt jelenti, hogy elsajátítható, a fül, szem és az adott hangszert igénylő testrész koordinációja, egy teljesen egyedülálló rendszerben.

 

Mivel a zene más fajta gondolkodásmódot igényel, mint a legtöbb tantárgy, vagy munkakör, ezért az agytornásztatás igen hatékony formája. A gyakorlati órák során, mint egy ének, gitár, vagy zongora óra, teljesen el lehet vonatkoztatni a hétköznapok teendőitől és a folytonos rohanástól. Így, egy tanóra után, mentálisan felfrissülve, nyugodtan lehet távozni a zeneiskola kapuján. A tanulmányok hatása idővel megnyilvánul a mindennapok folyamán is, jobb stressztűrő képesség, kreatívabb gondolkodásmód és jobb problémamegoldó képesség formájában.

 

A tanulmányok során félévkor és az év végén is sor kerül gyakorlati vizsgára, amihez hasonlóval sem középiskolában, sem az egyetemen nemigen találkoznak a diákok. Nem hasonlítható sem prezentációhoz, sem szóbeli vizsgához. Kisebb közönség elött kell egy előadást nyújtani, amelynek során nyugalomra van szükség, hiszen remegő kézzel nem lehet hangszeren játszani, remegő hanggal pedig nem lehet énekelni. Ennek ellenére nem érdemes megijedni ezektől a vizsgáktól, mert különösebb tétjük nincs, csupán az egyéni fejlődés a cél. Éppen ezért remek lehetőség a lámpaláz legyőzésére, hiszen 4-5 ilyen alkalom után egy prezentáció sem lesz már nagy kihívás az iskolában vagy a munkahelyen, hiszen ott „csak” beszélni kell.

 

Összességében

A zenei tanulmányok számos kompetenciát fejlesztenek, a szem-fül-kéz koordinációtól kezdve, a kreativitáson, problémamegoldó képességen és a stressztűrőképességen át, az előadóképességig. Hozzásegít a széles látókörű gondolkodásmód kialakításához, mert ad egy alapműveltséget a művészet egy jelentős ágából. Általa érthetővé válik a klasszikus zene, annak értékei és azon motívumai is, amelyek a zene későbbi fejlődését meghatározták.

 

Az elsajátítható kompetenciák az élet minden területén igen hasznosnak bizonyulnak és általuk jobb teljesítményt lehet nyújtani. A sportban például edzés közben (futás, szobabiciklizés, erőnléti edzés), a zenehallgatás során a figyelem könnyedén át tud irányulni a zenére a fáradtság érzéséről. Tanulás során és a munka világában is elengedhetetlen az említett kompetenciák megléte és azok fejlesztése, olyan munkák esetén, mint például múzeumi tárlatvezetés, termelő vagy szolgáltató vállalatnál csoport koordinálása, vagy marketing stratégia kialakítása.

 

Nézz körül! Munkakínálatunkban biztosan találsz olyan lehetőséget, ahol a szakmai fejlődésedet elősegíthetik a zeneiskolai tanulmányok és ami lehetővé teszi, hogy a munkaidő rugalmasan illeszkedjen a tanórákhoz.

 

A cikket Angyalosy Klaudia írta.

Meló-Diák